Top Talents România 2009

Posted on Updated on

[articol publicat în revista 24FUN, săptămâna 22-28 mai 2009]

În urmă cu aproximativ o lună de zile, un anunţ în 24FUN (şi nu numai) a atras atenţia multor tineri din România. Era vorba despre un concurs naţional intitulat „Top Talents România 2009”. Menit să identifice cei mai buni tineri din România, aici incluzând studenţi, masteranzi sau proaspăţi absolvenţi, Catalyst, o agenţia de publicitate din Bucureşti, cea care s-a ocupat de organizarea şi mediatizarea acestui concurs, a menţionat încă de la început criteriile de selecţie. Astfel, un TOP TALENT este un tânăr ambiţios, mereu în căutare de nou, care pe lângă şcoală sau servici, deţine diverse alte activităţi extracurriculare. Mai exact, poate ieşi cu uşurinţă din mulţime. Ideea concursului este aceea de a identifica cei mai buni 300 de tineri români, de a-i integra pe piaţa muncii şi de a-i răsplăti aşa cum se cuvine în funcţie de competenţele lor, şi, nu în ultimul rând de a le oferi 2 zile (14 şi 15 mai) de training-uri şi workshop-uri la Bucureşti alături de 6 multinaţionale, în cadrul Hotelului Pullman (fost Sofitel). Parteneri în acest program au fost companii precum: Cosmote, Adobe, BCR, BRD, Kraft şi Palmolive; parteneri media: Capital şi 24FUN.

Top Talents Romania

Desfăşurarea concursului

Concursul „Top Talents”, aflat la cea de-a treia ediţie, a fost structurat pe trei etape. Astfel, în etapa întâi s-au înscris nu mai puţin de 2287 de candidaţi, din care după o primă selecţie au rămas doar 1227, spre deosebire de 1000, număr planificat în stadiul iniţial. Pesemne tinerii foarte pregătiţi din România au dat puţin peste cap planurile organizatorilor. Prima etapă a constat în completarea unui CV, dar şi a unui formular adiţional, ce cuprindea o serie de întrebări atât de tipul clasic, cât şi de tip grilă. Toţi participanţii au primit via email o înştiinţare cu nota obţinută în urma acestei etape, dar şi poziţia lor în topul tuturor celor înscrişi. Considerând 11 criterii distincte de departajare, în urma evaluării, nota maximă obţinută de un candidat a fost 7,33. Astfel, sub 210 de aplicanţi au avut mai mult de 5, şi doar 682 peste nota 4.

Dacă au avut şansa de a trece în cea de-a doua etapă, tinerii au fost testaţi cu ajutorul elementelor Cut-e, mai precis două teste online, accesibile la un link menţionat în interiorul mailului pe care fiecare candidat l-a primit în parte. Astfel, în funcţie de background-ul fiecăruia, organizatorii au ales tipul de test aferent. În orice caz, oricare din ei a fost trecut prin câte un test de abilităţi. Alţii au avut parte şi de teste de logică. În urma fiecărui test rezolvat într-un timp măsurat, candidatul primea instantaneu un fişier PDF cu rezultatul obţinut. Practic, trebuie să recunoaştem faptul că testele au fost mult peste aşteptările noastre şi spun asta datorită nivelului înalt de complexitate. Timpul scurt şi întrebările de logică au făcut ca acele 15 minute aferente să treacă atât de repede, încât poate dacă erai vreun geniu reuşeai să le duci la bun sfârşit, dar şi corect pe toate cele 12 …

Aşadar, ştiind rezultatele atât din etapa întâi, cât şi din etapa a doua, adunate într-o medie ponderată, era aproape imposibil să nu îţi poţi face o idee asupra şanselor de a participa în ultima etapă. Nu prea se putea pune în discuţie aşa-zisa „mânăreală”.  

Etapa a treia, ultima de altfel, i-a desemnat pe cei mai buni de 300 de candidaţi, anunţaţi telefonic şi obţinând apoi, tot prin intermediul emailului, programul aferent zilelor TOP TALENTS.

Zilele Top Talents

Zilele Top Talents sau mai bine spus, Ziua Top Talents a debutat pe 14 mai la Bucureşti. Oradea a fost reprezentată de 4 tineri: Ovidiu Coman, Diana Codrean, Ştefănel Cârlescu şi subsemnata. Ne-am adunat joi dimineaţă, la ora 9:30 în sala New York a hotelului mai sus amintit, loc în care timp de o zi aveam să cunoaştem locul reprezentanţi ai unor puternice companii multinaţionale, dar şi şansa de a face cunoştintă cu alţi 296 de tineri talentaţi din România.

Întreaga zi a fost structurată sub formă de traininguri şi workshopuri, dar mai mult decât atât, întâlnirea cu reprezentanţii companiilor multinaţionale, partenere în acest program.

De la traininguri precum Leadership Role Models cu: Adela Lansen (Director Resurse Umane BRD), Cristina Moştean (Manager Marketing, Chocolate&Biscuits Kraft), Alexandru Costin (Director Adobe), Iskos Lampros (Director Executiv pentru Dezvoltare Reţelistică şi Operaţiuni Cosmote), Guy Reynolds (Director General Colgate Palmolive), la cele de Career Inovation cu: Diana Sandra (Lead Recruiter Adobe), Paula Covrig (Director HR BCR), Mihaela Feodorof (Director Gestiune Individuală şi recrutare BRD), Cristina Tudorache (Training şi Recruitement Manager Colgate Palmolive), Monica Năstase (Director Dezvoltare Operaţională Cosmote) şi Cristina Ioniţă (HR Manager Kraft). Reprezentantele acestor companii au expus programele de leadership schools, şcoli de vară, precum şi oportunităţile oferite tinerilor care se doresc parte a acestor multinaţionale. Acest seminar a fost moderat de doamna Viorica Chişu (Senior Editor  Capital). De alftel, la finalul întâlnirii, doamna Chişu a fost deschisă întrebărilor noastre, oferind răspunsuri legate de presa tipărită vs cea online, ce înseamnă TOP 100 şi care sunt şansele tinerei generaţii în contextul crizei economice.

Pauza de prânz, momentul în care candidaţii nu doar că aveau şansa de a se cunoaşte mai bine, dar şi de a zăbovi preţ de jumătate de oră, a fost mai degrabă unul din punctele negative ale întregii zile, fiindcă întregul prânz a constat … într-un sandwich! A fost de altfel şi revelaţia clipei. Adică o tristă constatare a cum e tratat un top talent în România. Calitate de varf cu un cost minim…

În sfârşit, cea de-a doua parte a zilei s-a concentrat pe seminarul Find Your Motivation condus de Adrian Stanciu, (profesor CEU Business School). Seminarul său a debutat cu un test foarte captivant. Astfel, cu ajutorul a 3 cuvinte şi anume: „fierbinte”, „strălucitor” şi „rotund” , fiecare participant trebuie să asocieze până la 16 alte cuvinte pentru fiecare din cele 3 menţionate. Rezultatele realizate în urma testului au arătat că în medie doar 6 cuvinte s-au asociat acestora trei.

Un alt punct captivant al întâlnirii a fost conferinţa cu titlul Cea mai importantă lecţie pe care am învăţat-o în viaţa mea susţinută de Silviu Hotăran (General Manager GKTI Semper Humar, ex CEO Microsoft România). De altfel, Silviu Hotăran este şi fost absolvent al Colegiului Naţional „Mihai Eminescu”. În continuare, ne-au captat atenţia prezentările lui Radu Georgescu (CEO Gecad Group) şi Cosmin Alexandru (Preşedinte Asociaţia Erudio). Finalul zilei a fost marcat de seminarul cu titlul Networking – arta de a relaţiona cu Cristan Bizău (Managing Partner Pallas Consulting).

În timpul conferinţelor, o parte din cei 300 au fost invitaţi pe rând, în sala Beijing, să participe la workshopurile desfăşurate de companiile partenere, precum: Cosmote, Adobe, BRD, Kraft, BCR şi Colgate-Palmolive. Cel puţin din acest punct de vedere organizarea a fost ireproşabilă. Poate faptul că participanţii din „provincie” nu au avut parte de cazare sau de un decont al transportului (altă infamp revelaţie) să fie doar un lucru infim pe lângă tot ce s-a întâmplat într-o singură zi! Interesant este că pe 15 mai au rămas doar 70 de tineri, aleşi doar din Bucureşti! Şi atunci, ne-am întrebat: care mai este rolul nostru aici? Acest lucru ne-a fost subliniat şi din faptul că din câte am reuşit să povestim cu cele 6 companii prezente la manifestare, mai mult de 3 dintre ele căutau tineri din Bucureşti, tinerilor din provinicie nefiindu-le adresate programele sau joburile disponibile. Aşa se face că Palmolive de exemplu, deşi punea la bătaie 4 locuri de muncă, toate acestea erau rezervate exclusiv pentru Bucureşti …

Finalul acestei experienţe, ne-a făcut să înţelegem încă o dată, măcar din discuţiile purtate cu invitaţii zilei, că în spatele unei cariere de succes stă de fapt o viaţă personală împlinită. Aproape obligatoriu în Bucureşti… Iar toţi cei care au trecut prin faţa noastră au fost un exemplu concret.

Să nu mai pomenim nimic de frustrare şi să gândim pozitiv! Adică să le mulţumim celor care s-au ocupat de eveniment pentru faptul că ne-au dat şansa de a ne testa la un nivel înalt de performanţă, de a cunoaşte alţi tineri talentaţi şi ambiţioşi, din diverse sfere profesionale, dar mai mult decât atât posibilitatea de a ne „înfrunta” cu cei mai buni dintre cei mai buni şi de a fi alături de companiile multinaţionale prezente acolo, dar mai ales de reprezentanţii acestora. Suntem convinşi că este o experienţă care merită trăită şi profitat de ea la intensitate maximă, şi mai mult decât atât, de recomandat oricărui tânăr din România.

 Povestea merge mai departe …

Povestea TOP TALENTS continuă, fiindcă organizatorii promit înfiinţarea unei reţele cu toţi cei peste 1200 de tineri (selectaţi după prima etapă), pentru a păstra legătura şi pentru a-i înştiinţa cu privire la proiectele viitoare: „Această reţea va aduna an de an cei mai buni aplicanţi în program, permiţând coagularea unei comunităţi de tineri cu interese similare, care spăram să fie un motor puternic de generare de idei, proiecte şi inţiative cu impact în societatea românească la toate nivelurile. Tot prin intermediul reţelei vei fi de asemenea la curent cu cele mai provocatoare oportunităţi de carieră care vizează tineri cu potenţial deosebit” spun ei.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s