De la ortocşi la evrei

Posted on Updated on

Zi de duminică, din nou la Biserică. La sfârşitul fiecărei slujbe, preotul citeşte numele credincioşilor care au făcut donaţii pentru biserică. Sunt sume mari: 100 euro, 1200 RON … Adesea, am impresia că e ca la o nuntă, când vine baştanul şi aruncă cu banul solistului, doar-doar îşi va auzi numele la microfon. Mi se pare de-a dreptul penibil. Dar, fiind vorba de lucruri sfinte, probabil aceste fapte sunt iertate.

În urmă cu două zile, mi-a fost dat să particip şi la o altfel de slujbă. De această dată, una evreiască. Pentru prima oară de când mă ştiu am călcat pragul sinagogii evreieşti de pe strada Mihai Viteazul şi astfel, am urmărit, timp de o oră, o slujbă în care preotul era înlocuit cu rabinul, icoanele aveau cu totul şi cu totul altă înfăţişare, iar crucile lipseau cu desăvârşire. A fost impresionant, dat fiind şi ineditul la care participam. În cele din urmă, chiar dacă Dumnezeu e doar unul, cu adevărat obiceiurile şi religiile sunt diferite. Pot spune că am participat la slujbe din vari-religii, dar parcă niciuna nu mi s-a părut la fel de interesantă ca aceasta. Şi mai mult, nici nu m-aş fi gândit câţi locuitori ai acestui oraş fac parte din această religie. Mulţi, foarte mulţi.

Leave a Reply

