De Victor Kapra
Da, Bono planetarul!
U2 este, poate, grupul rock care trezeşte cele mai intense pasiuni: are o mulţime de fani, dar sunt destui şi aceia care strâm¬bă din nas când aud de Bono, suspectându-l de pildă că acţiunile sale din ultimii ani, de “salvare” a planetei, sunt în fapt abile manevre de marketing. Dincolo de controverse, venerabila U2 şi-a arătat recent muşchii într-un eveniment planetar: transmisia mondială live pe YouTube a unui concert de două ore des¬făşurat pe un stadion din Pasadena. Participanţii “pe viu” au fost vreo 97.000, dar numărul celor care au privit în direct evenimentul pe ecranele computerelor a depăşit 10 milioane!
Acum 22 de ani, un concert U2 (cum a fost cel din 25 septem¬brie 1987 pe stadionul din Philadelphia), strângea în jur de 86.000 de spectatori. E o diferenţă uriaşă între trecut şi prezent, ca cifre de audienţă, diferenţa dată de world wide web. Veţi spune că transmisia mondială a evenimentului de la Pasadena nu este tocmai ceva ieşit din comun, din moment ce avem de vreo 40-50 de ani live-uri TV. De acord, numai că tran¬smi¬sia YouTube anunţă chestii interesan¬te pentru viitor. Această performanţă (îţi trebuie ceva resurse tehnice ca să asiguri streaming pentru milioane de useri, la calitatea recentului concert U2) este un test de consum media.
YouTube a înţepenit de prea mult timp în stadiul de colecţie mondială de filmuleţe. Costurile de funcţionare sunt uriaşe, iar return-ul din advertising este modest. Este posibil ca YouTube (şi alte platforme video de acest gen) să devină Televiziunea Mondială pentru generaţiile care refuză din ce în ce mai hotărât reţeta de multe ori stupidă a televiziunilor comerciale clasice. Iar faptul că – aşa cum v-am mai povestit – televizoarele plate de ultimă generaţie sunt optimizate pentru video online nu face altceva decât să întărească această presupunere.