România lui decembrie 2009

Posted on Updated on

Cred că toată lumea ştie fie din şcoală, fie din alte surse, că portocaliul se obţine din amestecul culorii roşii cu cea galbenă. Conform studiului de ieri, cei mai mulţi români ar vota cu Geoană (care să nu uităm că nu este numai roşu pur, ci combinat cu galben), iar restul vor încăportocaliul la putere. Însă tot mai puţini. Vrem roşu+galben în defavoarea rezultatului propriu-zis al acestei combinaţii. Deşi, pare, într-un fel acelaşi lucru. Practic, un portocaliu splituit în două culori elementare. E teoria culorilor, nu a mea. În sfârşit, poate ceva tot se va schimba.

Azi e ziua României. La Mulţi Ani, dulce Românie! În curând vom aniversa 20 de ani de când a început revoluţia la Timişoara şi apoi în toată ţara. Cu toate că aveam doar 5 ani şi un pic la acel moment, eu nu pot uita teama cu care mama ne-a scos din casă pe la mijlocul lui decembrie 1989, pentru a ne duce să facem cumpărăturile de rigoare. Eram cu toţii îngheţaţi de frică şi ne rugăm să trecem cât de repede de acest moment şi să ne întoarcem în siguranţă, acasă. Când ne-am întors, am aprins televizor şi ne uităm cu ochii mari la ce se întâmpla în ţară. Zile întregi urmăream cu sufletul la gura imaginile terifiante şi speram să se termine totul cât mai repede. Ne mai despărţeau doar câteva zile de anul 1990, când am aflat şi văzut că Ceauşestii au fost ucişi. Nu ştiam dacă trebuie să ne bucurăm sau nu. Nu ştiam ce va urma.

Au trecut 20 de ani de atunci, în care am trăit mai bine. În care am studiat, am dat nas-în-nas cu tehnologia, cu televizorul. Îmi amintesc de posturile TV italiene, de cele germane, şi treptat, de cele româneşti, care apăreau în mod continuu şi care se zbăteau, îngrozitor, pentru audienţă. Apoi, de primele posturi locale, de concursuri, de muzică. De presa scrisă liberă. De bloguri. De primele formaţii româneşti de dance şi de hip-hop. De primele concursuri cu multe premii. De Internet. De mobile. De posibilitatea de a te plimba liber, ca român, în spaţiul european. Cu siguranţă că părinţii noştri nu au avut parte de aşa ceva. Însă se distrau mai bine decât noi, susţin ei. Am citit ieri, în varianta on-line a Capital, un articol numit “România după 20 de ani: Distracţiile românilor pe vremea comunismului” . A fost de altfel cel care m-a inspirat atunci când am decis să scriu şi eu acest post.

Noi, românii, ne amintim în fiecare lună decembrie a fiecărui an de momentele revoluţiei, mai adaugăm încă un an de când s-au întâmplat toate acelea. Tot timpul avem tendinţa de a ne plânge şi de a compara viaţa pe care o ducem acum cu ce a fost atunci. Dar în loc să mai privim spre trecut, mai bine ne-am focusa pe prezent şi pe viitor, i-am convinge pe cei din jurul nostru să meargă pe 6 decembrie la vot şi sa facă ceva pentru România şi pentru români. Să aleagă aşa cum cred de cuviinţă, dar să meargă. Ca mai apoi, cu fiecare lună decembrie venită să nu ne mai gândim “ce bine era când era … “, ci să ne bucurăm de tot ceea ce ne este dat.

La Mulţi Ani, România!

Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie,
Ţara mea de glorii, ţara mea de dor?
Braţele nervoase, arma de tărie,
La trecutu-ţi mare, mare viitor!
Fiarbă vinu-n cupe, spumege pocalul,
Dacă fiii-ţi mândri aste le nutresc;
Căci rămâne stânca, deşi moare valul,
Dulce Românie, asta ţi-o doresc.
Vis de răzbunare, negru ca mormântul,
Spada ta de sânge duşman fumegând,
Şi deasupra idrei fluture cu vântul
Visul tău de glorii falnic triumfând,
Spună lumii large steaguri tricoloare,
Spună ce-i poporul mare, românesc,
Când s-aprinde sacru candida-i vâlvoare,
Dulce Românie, asta ţi-o doresc.
Îngerul iubirii, îngerul de pace,
Pe altarul Vestei tainic surâzând,
Ce pe Marte-n glorii să orbească-l face,
Când cu lampa-i zboară lumea luminând,
El pe sânu-ţi vergin încă să coboare,
Guste fericirea raiului ceresc,
Tu îl strânge-n braţe, tu îi fă altare,
Dulce Românie, asta ţi-o doresc.
Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie,
Tânără mireasă, mamă cu amor!
Fiii tăi trăiască numai în frăţie
Ca a nopţii stele, ca a zilei zori,
Viaţa în vecie, glorii, bucurie,
Arme cu tărie, suflet românesc,
Vis de vitejie, fală şi mândrie,
Dulce Românie, asta ţi-o doresc

Leave a Reply

