Inscripţie în Anti-Teze / Paşaport sau Primele semne

Posted on Updated on

Cine a spus că “Românul s-a născut poet”, mare dreptate a avut. Tot mai mulţi români scriu cărţi. Fie că este proză, fie că vorbim de poezie.

La Schimb de Cărţi, ediţia din decembrie, am împrumutat două cărţi de poezie aparţinând aceluiaşi autor Daniel-Dumitru Darie.

Prima se numeşte “Inscripţie în Anti-Teze”, iar cea de-a doua este numită “Paşaport sau Primele semne”. Este o lectură facilă, uşor accesibilă, spre deosebire de alţi poeţi (locali de exempli), a căror capodoperă este atât de greu de înţeles şi descifrat.

Poetul vorbeşte, în creaţia sa, despre natură, despre dragoste, despre lucrurile simple. Îndrăznesc să citez una dintre poeziile sale, numită “Eu, ca prefaţă“, care îl descrie pe el:

Revin acum şi n-am să spun nimic
Cu toate că mai toate se compară
Că iar e greu şi iar e frig în ţară
Şi viaţa cu nimicuri mi-o complic.

Am pus cândva politica la zid
Redând speranţa vorbelor directe,
Şi n-am slujit păcatele abjecte
Cedând dorinţei de a fi servid.

Mai mult, n-am vrut să uit de Mareşal,
Ori că Moldova e-mpărţită-n două,
Şi-am strâns în palmă boabele de rouă
Plângând ţăranii satului real.

Iar omul nou m-a tot dezamăgit
Când nu-şi mai amintea de Bucovina,
Sau când, mereu, pe alţii dădea vina
Că tot trăim pe muche de cuţit.

M-am dus şi la biserică să ştiu
Ce crimă fac cei ce mai au conştiinţă.
Şi uite-aşa, cu cea mai buna ştiinţă
Am înţeles că eu degeaba scriu.

Acum revin ştiind ce lucru fac
La ceasul când istoria se mişcă
Şi viaţa-i o continuă morişcă
Spre deznădejdea celor care tac.

Aduc din timp un gând adolescent
Fără să schimb nimic din vechea formă
Că traversând mereu câte-o reformă
Aş fi cobai cu suflet repetent.

Aceasta e prefaţa mea de om
Ce îşi mai pune viaţa pe hîrtie
Şi regăseşte-n şoapta sa pustie
Hotarul istovitului atom.

Am fost rebel şi tot aşa voi fi
Şi tot mereu cuvântu-l spun pe faţă
Cătând lumina copcilor de gheaţă
În marea încercare de-a trăi.

Cele două cărţi fac parte dintr-o colecţie de 7 publicate la editura Arhip Art, Sibiu, în 2006 şi 2007.

Leave a Reply

